Followers

Saturday, June 23, 2012

baca je la yerrrr....

salam...
 tuk pengetahuan sume aku dh pn masuk sem baru...dn sem nih adlh sem terakhir aku untk diploma nih...insyaallah..
untk sem nih aku kena duk rmh sewa....yela nk buat mcm mna kn....dh nmanya senior...kna la beralah ngan junior....
buat masa skrg nih aku rasa happy je duk rmh swa...tak ada pe2 mslh...tapi yg paling best bial duduk rmh sewa nih sbb ad kwn aku yg selalu tlg msk untuk aku dn aku adlh tukang mkn paling berjaya dlm rumah tue...
 tp sebnrnya aku bkn nk becerita psl life aku kt umah sewa tue...tp aku cuma nk ckp yg 95% simptom gastrik dh ad dkt aku....tibe2 je masuk citer gastrik plak...haha
sbnrnya aku dh rsa simptom nih dh lama...tp aku mcm x ambik kesah sgt...sbb aku ingtkn benda tu normal...
aku x tahu yg rase pedih dlm perut aku bila aku lmbat mkn tue adlh simptom gastrik..sbb aku ingat kn aku cuma rsa pedih sbb lapar je...
dn aku x tahu rse senak dkt belakang bdn yg aku selalu jgk rse tue adlh siptom gastrik jgk...
bila simptom nih aku biarkn je tanpa pe2 tidakan...skang dia dh jadi mkin teruk...
perangai aku yg lngsung x jga mkn tu pula kebelakngan nih makin menjadi2..tmbh2 masa cuti semester 2 bln baru2 nih..mmg aku lnsung x jga pemkanan aku...selalu aku skip breakfast.... tapi aku skip breakfast aku bkn sbb aku bgn tido lewat ekk...tp sbb aku mls nk ambik breakfast... dh la aku skip breakfast aku...pastu selumber jer aku ambk lunch aku pukul 3 keatas..aku pn x tahu pe sbb aku suka sgt melengah2kn time mkn aku waktu tue...
lagi best...
masuk sem baru nih aku puasa dgn x bersahur..
akibatnya...
walaupn sblom nih aku dh biasa puasa dgn x bersahur tapi kali nih aku rse letih sgt sampi demam jgk la aku...dn rasa pedih dlm perut aku makin mnjadi2...skang sakit  tu dtg bkn je masa aku lapar...tapi bila2 masa je...even lps mkn pn sakit  tu ada gak terasa...sampi aku rasa  terganggu gak la...

jadi skang nih... bgi mngelakkn sakit perut aku nih jadi gastrik teruk pastu jadi ulser dn seterusnya jadi kanser...aku rse lebih baik aku jaga tabiat makan aku....
dan langkh2 yg perlu aku ambil ialah....
  • jaga waktu makan aku
  • kurgkn minuman berkarbonat
  • kurgkn mkn makanan yg masam
  • kurgkn makan makanan pedas
  • banyakkn minum susu....
walaupn susah untuk aku wat sume kt ats tu...tp aku akn cuba gak la....cuma mslh besr skang nih yg last sekali tue....banyakkn minum susu???...mcm mna la aku nk bnyakkn klo bau dia je pn aku dh nk termuntah...

tapi x pe la...nnti aku cuba cari alternatif lain yg boleh gantikn susu tue...hihi...
pe2 pn korg sume doakan semoga aku berjaya jaga tabiat pemakann aku lps nih ...
ok bye..
salam...


No comments:

Post a Comment